mandag den 23. januar 2012

Nynazisten

Nynazisten, som er en ungdomsroman, er Anika Eibes debutroman, der berører rigtigt mange aktuelle emner; venner, kærester, usikkerhed, tanker om at flytte hjemmefra og ikke mindst gruppepres.

Vi følger den 18-årige Thomas, som lige er flyttet hjemmefra, og som er i gang med at finde sig selv, samtidig med at han passer sin læreplads som murer. I sin frigørelsesproces vælger Thomas at købe en bil - en bilhandel som ender med at vende op og ned på Thomas' liv.

Han udvikler et "venskab" med Jørgen, som han har købt bilen af. I bund og grund er det nok mest Thomas, der ser op til Jørgen, da han finder en støtte og sikkerhed i Jørgen, som han savner, efter at hans gode ven Michael er flyttet.

Det viser sig efterhånden, at Jørgen har nogle ret radikale holdninger til jøder og indvandrere, så Thomas bliver, gennem sit bekendtskab med Jørgen, viklet ind i et net, der langsomt men sikkert strammer sig mere og mere omkring ham.

En række mere eller mindre uheldige episoder for Thomas hjælper til, at han bliver trukket længere og længere ud på dybt vand - så dybt vand, at han til sidst må have hjælp til at komme ind, hvor han kan bunde igen.

Thomas finder ud af nogle ting om sig selv, og langsomt kommer han ud på den anden side, som en mere moden og fornuftig ung mand.

Eibe formår at præsentere en række rigtigt fine og levende personkarakteristikker gennem bogen. Samtidig formår hun også at beskrive den stemning, der hersker i små landsbysamfund på en yderst troværdig og god måde. Sproget er hele vejen igennem godt og levende.

Handlingen var en smule længe om at komme i gang sådan rigtigt for alvor, men da den så gik i gang, skal jeg også love for, at der kom gang i tingene ;-) Der var dog heller ikke på noget tidspunkt, hvor jeg var i nærheden af at opgive bogen. En anden ting er, at Peters (Thomas' mester) indblanding i den sidste store begivenhed, som får Thomas på rette spor igen, virker en anelse urealistisk. I hvert fald må han være ualmindeligt opmærksom. Det er dog ikke noget, der på nogen måder ødelægger noget i historien, som jeg iøvrigt synes er rigtig god - hovedsageligt fordi den kommer omkring så mange aktuelle emner.

Jeg kunne sagtens se den som en bog, der kunne læses i danskundervisningen i slutningen af folkeskolen eller på gymnasiet. Jeg vil glæde mig til at kigge nærmere på flere af Eibes bøger, som jeg har hørt lidt om allerede, da jeg har fornøjelsen af at kende Anika fra Fyldepennen.

1 kommentar:

  1. Vil gøre hvad jeg kan for at få den indkøbt til biblioteket

    SvarSlet

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)