søndag den 6. oktober 2013

Lola og retfærdighedens bog

Lola og retfærdighedens bog af Janne Hejgaard er den første i en trilogi. Serien skriver sig ind i spændingsgenren, og den henvender sig til store børn.

I bogen følger vi Lola, som lige er flyttet tilbage til Danmark sammen med sine to brødre, mor og far efter at have boet i Afrika. Lola begynder i 7.b på en dansk skole, hvor hun syntes, at det hele er lidt underligt. Hun savner sine venner i Afrika. Lola får efterhånden to venner i sin nye klasse og sammen kommer de ud for nogle mystiske oplevelser.
Lola er bange og bekymret, for er det i virkeligheden hendes skyld af disse hændelser sker? Der var også dengang, Lola boede i Afrika ... men kunne det virkelig passe, at det var hendes skyld?
Lola beslutter sig for at prøve og finde ud af det, så hun sender en mail til Atieno, som skal aflevere et brev til Nyaki for hende. Atieno og Nyaki er to af Lolas bedste venner fra tiden i Afrika, og hun er sikker på at Nyaki må vide besked.

Den første halvdel af bogen er lidt tung at komme igennem, fordi den bruges på at lære de andre i 7.b at kende. Vi møder nørden, klikerne og dem der er "smart-i-en-fart". Der er mobning og konflikter, og selvom billedet, der tegnes er karikeret rammer det alligevel en meget god beskrivelse af en dansk 7. klasse, hvor der tales hårdt til hinanden. Det virker godt, at Lola som den nye i klassen står lidt udenfor det hele og reflekterer over, om det er sådan man taler til og behandler hinanden i Danmark. Jeg tror, at første halvdel af bogen også går fint ind i målgruppen.
Anden halvdel af bogen tager begivenhederne for alvor fart, og selvom jeg er lidt (en lille-bitte smule!!) ældre end målgruppen, så er den faktisk lidt spændende ;-) Historien og karaktererne er noget mere simple, end det jeg plejer at læse, men igen til målgruppen fungerer den fint, vil jeg tro.

Det er tydeligt, at Janne Hejgaard gerne vil skabe reflektion og har en "morale" med sin bog her, men jeg synes egentligt, at det er okay. Personligt synes jeg, at den var lidt for tydelig, men jeg tror ikke, at det vil opfattes sådan af den primære målgruppe.

Alt i alt en ganske god og velskrevet bog, den er let læst, og henvender sig primært til de store børn. Der er alle de konflikter, man kan finde i en 7. klasse godt krydret med afrikansk mystik og spænding.

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar af Janne Hejgaard.

Bonusinfo!
Den tredje og sidste bog i trilogien udkommer den 10. oktober 2013, men du kan allerede nu læse de første tre kapitler her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)