søndag den 17. april 2016

Dæmonens spind - Aiñafablen #2

For noget tid siden slugte jeg dette stykke lækre danske fantasy.
Dæmonens spind er anden del af Mikkel Wendelboes fantasyserie Aiñafablen, hvor eventyret fortsætter i et hæsblæsende tempo for de tre venner Lucas, Chris og Lasse eller Tordenstød, Former og Klinge som de hedder i paralleluniverset, Aiña.

I seriens første del bliver de tre unge venner draget ind i en krig på liv og død, hvor de skal forsøge at redde ikke bare en lille pige, men også både Aiña og jordens overlevelse. En krig og en kamp som i dette bind fortsætter i højt tempo.
Udfordringerne og fantasifulde skabninger fortsætter med at vælte ind over de tre venner, og de må kæmpe på mange fronter. Dels skal de redde Aiña og dermed alle deres nye venner, men også jordens overlevelse, så de kan blive sig selv igen og vende tilbage til de helt almindelige ungdomsliv, de levede på jorden.

Præcis som i det første bind er jeg yderst imponeret over, hvor gennemført en historie og parallelunivers Mikkel Wendelboe har fået skabt, men i høj grad også hvor troværdige og nuancerede karaktererne fremstår. Specielt Lucas gør sig nogle interessante overvejelser om, hvem han er, og de dilemmaer der ligger i at undergå transformationen til elver og frygten for ikke at kunne vende tilbage til det helt almindelige liv. Samtidig kryber Aiña og deres nye venner mere og mere ind under huden på ham og sår dermed tvivl om, hvorvidt han overhovedet ønsker at vende tilbage til et almindeligt, halv-kedeligt liv på jorden med fester og uddannelse.

Mikkel Wendelboes skriver virkelig godt og fængende, der en god rytme og et hæsblæsende tempo, som han formår at holde fra seriens første del. Det er dog en balancegang med elvernes sprog, Éndià, hvor Wendelboe hele tiden balancerer på en knivsæg, da det nemt bliver for meget og dermed bryder rytmen og flowet i fortællingen.

Jeg er iøvrigt ganske vild med, at Mikkel Wendelboe giver læseren mulighed for virkelig at nørde igennem, da der sidst i bogen er vedlagt en gennemgang af faunaen og væsnerne på Aiña, men også en ordliste så man kan lære elvernes sprog, Éndià sammen med vores tre venner.

Wendelboe er en god og virkelig spændende dansk fantasyforfatter, og jeg glæder mig til fortsat at følge ham og læse flere bøger fra hans hånd. Jeg er virkelig spændt på fortsættelsen i denne serie og om den kan holde tempoet og niveauet, men også hvordan han kommer videre herfra for det var en overraskende slutning på denne anden del, som med nogle få justeringer kunne have fungeret som et naturligt punktum for serien. Det bliver derfor spændende at følge, hvordan Wendelboe og serien kommer videre herfra, da jeg har læst et eller andet sted, at serien vist nok forventes at blive på adskillige bind (mener jeg har læst 6-8 bind, men nu kan jeg ikke lige finde det igen).

Hvis du vil læse noget god dansk fantasy er Mikkel Wendelboe bestemt et kig værd. Jeg har slugt de to første bind og er vild med tempoet, troværdigheden og hvor gennemført både universer og karakterer er.

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar af SkriveForlaget. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)