torsdag den 21. april 2016

Mit liv med muskelsvind

Mit liv med muskelsvind af Stephanie Fjeldsø Fischer er en kombination af en biografi, erindringsnedslag og hverdagsglimt.

Stephanie er født med sygdommen muskelsvind og i denne bog tager hun fat i nogle af de fordomme, erfaringer og udfordringer, der følger i kølvandet på sygdommen.
Bl.a. tager hun fat i og prikker til de fordomme, vi har, når vi møder mennesker der er anderledes end os selv, f.eks. når man, som hun selv gør, sidder i en kørestol.
Vi får et indblik i en viljestærk ung kvinde, der nægter at lade sig kue, hverken af sin sygdom og de begrænsninger den medfører, eller af de fordomme og udfordringer som andre mennesker møder hende med.
Vi serveret en lang række eksempler - både gode og dårlige på sine møder med andre mennesker, men også systemet om kampene og sejrene. Samtidig får vi et indblik i Stephanies syn på verden og hendes meninger om en række forskellige ting.

Bogen er et mix af forskellige elementer, den har biografiske træk, der er erindringsnedslag fra Stephanies barndom og der er små nutidige hverdagsglimt. Sproget er meget nede på jorden og lige ud af landevejen, nærmest i dagbogs- eller blogstil.

Jeg har enormt stor respekt for Stephanies gejst og vilje, og ikke mindst budskaberne i hendes bog, for vi har i den grad brug for at få rusket op i fordommene og vores syn på andre mennesker, som skiller sig ud. Det er en vigtig debat, og det er nogle virkelig vigtige pointer, som Stephanie kommer med i denne bog, men det er ikke noget stort litterært værk. Sproget bliver indimellem lidt kedeligt og banalt, og det er synd for så drukner de gode pointer lidt.

Jeg kunne godt have ønsket mig en skarpere redigering, så de vigtige og gode budskaber og pointer stod endnu skarpere, en lidt mere stringent fortælling, igen så de væsentligste pointer ikke bliver væk i de lidt mindre væsentlige. Måske kunne det også have givet noget mere til bogen, hvis der indimellem blev zoomet lidt ud og kigget på det hele lidt mere udefra og i et større perspektiv.

Jeg håber, at Stephanie bliver ved med at skrive, dels fordi det helt tydeligt er en stor passion, men også fordi hun helt sikkert har noget på hjerte. Med lidt mere øvelse og en lidt skarpere redigering, er jeg ikke i tvivl om, at hun kan give os alle sammen en tiltrængt mavepuster, der rusker op i fordommene og tvinger os til at tænke over, hvordan vi møder andre mennesker.

Stephanie Fjeldsø Fischer har sendt mig bogen som anmeldereksemplar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)