lørdag den 27. august 2011

Dronningen af Palmyra - Gudernes dans

Dronningen af Palmyra – Gudernes dans af A.B. Daniel er det første af to bind. Historien udspiller sig i årene 240-258 e.Kr. Romanen udspiller sig over to sideløbende historier.

Den ene er historien om Zenobia, som vi følger fra hendes fødsel, gennem hendes opvækst og til hun ender med at blive gift med kongen af Palmyra, den Store Odænathus.

Zenobias opvækst byder på indtil flere mysterier og overraskende vendinger. Zenobia bliver kvinden, der rokker ved nogle helt grundlæggende holdninger i forholdet mellem mænd og kvinder, som var præget af en skarp opdeling på den tid.

Den anden historie handler om det romerske riges krige og sejre i perioden, men den handler også om den unge romer Aurelianus’ vej op gennem hierarkiet. Han er lidt af en folkehelt pga. hans utallige sejre, der har skænket hans liv til at kæmpe for det romerske riges overlevelse. Samtidig er han godt i gang med at opfylde hans mors profeti, som hævder at han vil ende som romersk kejser. Aurelianus afviser dog moderens vrøvl i hans ydmyghed alt imens flere og flere dele af moderens profeti bliver til virkelighed.

Zenobia, der betyder Guds gave, blev født under voldsom påstyr. I det øjeblik hun kom til verden, styrtede en stjerne ned ude i ørkenen i den lejr, hvor Zenobia blev født. Der hvor stjernen var landet dannedes der et krater, hvor vandet begyndte at pible op fra jorden, og som med tiden udviklede sig til en stor og frodig oase. Zenobia blev altså set som en gave fra Gud, som havde sendt hende for at skabe oasen, som hendes far senere blev en stor og rig handelsmand af. Zenobia, der hævdes at være styret direkte af Guden Baalshamin, kommer til omgærde stor mystik og flere mirakler gennem hendes opvækst.

Dronningen af Palmyra I er ikke den helt store læseoplevelse for mig. Historien virker relativt tro mod, hvad der kunne have været virkelighed. Det tæller også til bogens fordel, at man hele tiden bliver godt orienteret, om hvor man befinder sig geografisk. Bogen starter med et kort over det romerske rige, perserriget og det vi i dag kender som Europa. Derudover starter hvert kapitel med en stedbetegnelse og et lille kort over, hvor vi befinder os. Derudover er der bagerst i bogen en ordforklaring, hvor vi får forklaret ord og en kort præsentation af enkelte personer.

På negativsiden kan nævnes, at jeg flere gange stødte på stavefejl/slåfejl, hvilket skæmmer læseoplevelsen og irriterer mig i en sådan grad, at jeg har svært ved at koncentrere mig om selve historien (Måske er det bare mig, der er lidt tosset med sådan noget ;-))

Alt i alt en jævn læseoplevelse. Bestemt ikke det bedste jeg har læst. Jeg vil straks kaste mig over bind II for at se om den kan levere en større læseoplevelse med færre stavefejl – jeg krydser fingre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)