onsdag den 17. august 2011

Legetøj

Novellesamlingen Legetøj er Mikala Rosenkildes debut, og den er ganske god. Jeg er ikke den store novellelæser, men jeg blev alligevel fristet til at låne og læse denne bog – måske fordi jeg har fornøjelsen af at ”kende” lidt til Mikala fra Fyldepennen

Novellesamlingen er en samling af 16 noveller, som alle indeholder nogle personer, som vi alle kender og har mødt helt uden at vi ved det, men novellerne indeholder også noget magisk, overnaturligt eller unormalt. Mikala formår at skrive flyveøgler, varaner, kæmpe edderkopper og invasioner fra det ydre rum ind i en hverdagsagtig novelle, så det virker sandsynligt og troværdigt.

I novellesamlingen behandles emner som influenzaepidemier, unger der røver en ældre kvinde og meteornedslag. Vi møder personer som den ældre enke, den enlige mor, den tvivlsomme præst og den gennemgående vicevært Arne.

Mikala binder noveller fint sammen med genkendelsens glæde, når man spotter en person, der går igen eller en anden reference til en af de tidligere novelle man har læst. Det fungerer rigtigt godt, og giver lyst til at læse videre.

Jeg er vild med skrivestilen og de personer, vi møder gennem flere af novellerne. Derudover er det fantastisk, som Mikala formår at chokere og overraske mig den ene gang efter den anden med slutninger, som jeg ikke havde forventet.

Mine favoritnoveller i samlingen er ”Det tynde forhæng”, som er åbningsnovellen, ”Middagsgæsten”, som overrasker på bedste vis. Jeg sad tilbage med følelsen af; ”Ej, det gjorde hun ikke!” – men jo det gjorde hun. Sidst men ikke mindst er ”Meteoritten” også en fantastisk novelle, som betager med sit fabelagtige sprog og karakteristikker som vi alle kender. Mikala har blik for samfundet og de skæve eksistenser og personer, som vi alle kan relatere til på et eller andet plan.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)