fredag den 13. marts 2015

Celestine

Celestine er Olga Ravns romandebut. Hun har dog tidligere udgivet digtsamlingen "Jeg æder mig selv som lyng". Jeg ved ikke helt, hvilken genrebetegnelse, jeg skal sætte på denne bog, udover at det er en lyrisk fortælling.

Bogen handler om den unge højskolelærer, som har et skrantende forhold i bagagen, og efter et møde med højskolens spøgelse Celestine, begynder jeg-fortælleren at vandre rundt på gangene om natten i en stor hvid kjole, som hun finder i skolens kostumekasse.

Jeg-fortælleren har et skrantende forhold til kæresten Kim, og hun forelsker sig derfor i en af drengene på skolen, mens hun iagttager ham på sine natlige vandringer.

Til trods for det fine lyriske sprog, som romanen fortælles i, så var det ikke nok til, at jeg blev fanget af romanen. Jeg måtte opgive den efter ca. 70 sider. Jeg synes ganske enkelt, at den var møg-kedelig.

Sproget er godt, og der er rigtig mange fine, spændende, lyriske formuleringer og beskrivelser, men det var for mig ikke nok til at bære mig igennem den korte roman. Der skal meget til, at jeg opgiver en bog - specielt når den er så kort, men det er simpelthen en kamp, hver gang jeg skal samle den op, desværre!

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar af forlaget Gyldendal.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)