torsdag den 24. september 2015

En ny mission

En ny mission af Tanja Lønberg Rasmussen er en fortsættelse af thrilleren Sarahs skytsengel.

I denne toer fortsætter Sarahs kamp for at komme væk fra den voldelige eksmand Ulrik, som vil tage sønnen Ryan fra hende og i sidste ende slå hende ihjel. Da Ulrik er en korrupt politibetjent og har hjælpere allevegne virker Sarahs kamp temmelig håbløs.
Hun er flygtet til Paris og har efterhånden fået opbygget en ny hverdag for både hende og Ryan, da Ulrik og hans mænd finder frem til hende, og hendes værste mareridt fortsætter for fuldstyrke. Ulrik er stadig stjernepsykopat – og nu en sur stjernepsykopat, fordi Sarah og ekssoldaten Jacob lykkedes med at få ham smidt bag tremmer i den første roman.

I det store hele er scenen for denne roman den samme som i den første; kampen er den samme og karaktererne er langt hen ad vejen også de samme. Til trods for dette formår fortællingen og Tanja Lønberg Rasmussen til min overraskelse at holde tempoet oppe, og det bliver aldrig en kedelig fortælling. Ideen og fortællingen holder stadig, og forfatteren formår at tviste historien endnu engang, som hun også gjorde det i den første del.

Jeg er dog ikke helt oppe at ringe, for nogle af karaktererne bliver lidt for unuancerede og sort/hvide. Der er absolut ingen tvivl om, hvem der er de ”gode”, og hvem der er de ”onde”. Det er nok specielt de ”onde” i fortællingen jeg synes, der er for unuancerede. De kommer til at virke en anelse karikerede.
Det karikerede træder igen frem i nogle af replikkerne – igen er det hos en af de ”onde”. En hårdkogt mand, der står i ledtog med psykopaten Ulrik, og som er parat til at bruge tortur for at få sine oplysninger, siger bl.a. ”Du er en hårdfør krabat. Det må jeg give dig, men en dumrian! Du har haft din chance for at tilstå og fortælle os, hvem du er, og hvad du laver her. Så nu må du for alvor lide …”
Jeg tror, at han i en sådan ville vælge et noget andet ordvalg, og det kommer derfor til at virke utroværdigt og karikeret – måske er det i virkeligheden lidt for pænt? Der er flere eksempler på denne type replikker, og sproget bliver andre steder lidt kluntet og uelegant, hvilket er synd, fordi det fjerner fokus fra den gode fortælling, som jeg vitterligt synes holder.

Jeg sidder tilbage med meget den samme følelse, som jeg gjorde efter den første bog i serien. Det er en rigtig god fortælling, der holder, den er spændende og fængende, der er potentiale til mere. Desværre bliver den ikke rigtigt forløst, det er som om der mangler noget håndværksmæssigt i leveringen af fortællingen. Det kan dog læres, så jeg håber, at Tanja Lønberg Rasmussen kommer efter det, så hendes gode historier og ideer bliver leveret og præsenteret for læseren i form, der yder ideen retfærdighed. Jeg synes ikke helt, at vi er der endnu, men mon ikke det kommer? Jeg håber, for så bliver det nogle kick-ass fortællinger!

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar af Tanja Lønberg Rasmussen.

Læs om de øvrige bøger i serien her
# 1 Sarahs skytsengel
# 3 Freylands hemmelighed

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)