søndag den 8. november 2015

Mørkets søn #1

Mørkets søn af makkerparret Jeanette Hedengran & og Tina Sanddahl er en debutroman i fantasygenren og den første i en trilogi.

I denne første bog følger vi Destan Tolvarssøn, som er arving og bestemt til at herske over Mørkets folk i Sikania. Destan er dog alt andet end interesseret i tronen og vil hellere drikke og spille terninger på kroen. Der er jo alligevel længe til, at han skal overtage tronen, der er masser af tid til at more sig lidt først. Destan gør faktisk alt andet end det hans far, herskerens kunne håbe og ønske sig. Han er nemlig langt fra tilfreds med Destan, den uvorne og umulige søn, som interesserer sig alt for lidt for det rige, han en dag skal stå i spidsen for. Udover Destan følger vi også Celina, som også er tronarving, men for Lysets folk i Sikania. Celina er lige så smuk som hun er helt igennem god. Hun lever et trygt og sorgløst liv i lyset.
Sikania er riget, som er delt i to af en gammel pagt, som adskiller Mørkets folk fra Lysets folk. Mørkets folk lever under jordens overflade i en verden uden lys, mens lysets folk lever på overfladen, hvor de nyder godt af solens lys og varme. Hos Mørkets folk truer hungersnøden, og hersker Tolvar sætter alt på spil, da han planlægger at bryde den ældgamle pagt mellem de to folk. Han sender sin uduelige søn, Destan ud på en mission for at gøre det beskidte arbejde, men samtidig har han ikke de store forhåbninger om, at sønnen kan klare opgaven. Destan drager afsted i jagten på sin fars anerkendelse, men undervejs kommer han i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert. Han ønsker sin fars anerkendelse mere end noget andet, men kan han både få den og gøre det rigtige?

Lyder kampen mellem lyset og mørket, som noget du har set og hørt før? Ja måske, men ikke i denne form. For denne debutroman af makkerparret Jeanette Hedengran og Tina Sanddahl er ikke som du forventer, og hver gang du tror, at nu har du regnet den ud, så kan du godt tro om igen.
Det er en velskrevet og spændende fantasy, hvor karaktererne er virkelig godt skrevet, de er nuancerede og troværdige. Det giver en god fortælling, som kan læses af både de yngre fantasylæsere men bestemt også af den voksne læser. Der er mange lag og niveauer i bogen, og den behandler store emner, som forældresvigt, kampen for anerkendelse, kærlighed, tab og sorg på meget fin vis.

Mit største ankepunkt i forhold til denne bog går ikke på selve fortællingen, men på redaktionen af den. Der er meget sparsomt med kommaer i denne bog, og det gør den for mig lidt anstrengende at læse. Det irriterede mig for indimellem kom jeg til at fokusere mere på de manglende kommaer end fortællingen, og det er virkelig synd for fortællingen er virkelig god og fortjener læserens fulde opmærksomhed. Derudover var det til tider lidt svært at følge med i, hvor og hvornår fortællersynsvinklen skiftede. Det kunne jeg godt have tænkt mig, at det var markeret lidt tydeligere.
Det er dog forholdsvis små ting, som i mine øjne mere er noget redaktionelt, end noget der skal lægges forfatterne til last. De har i mine øjne skrevet en virkelig god gang fantasy, der er et glimrende eksempel på, at man ikke behøver at kigge til udlandet for at finde gode bøger indenfor denne genre.

Mørkets søn er en rigtig god debutbog, og jeg glæder mig til at læse de næste dele af historien - specielt efter at slutningen gav mig en klump i halsen og fik mig til at tænke: ”Neeeeeej, ikke det!!”

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar af Jeanette Hedengran & Tina Sanddahl og Forlaget Ulven og Uglen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg ville blive så glad for en lille kommentar fra dig ;-)